Nyhedsbrev 2016


Sov dig til toppen
Arianna Huffington, ejer og leder af The Huffington Post, giver her en TED-talk om, hvordan vi (kvinder og mænd) bør sove os til toppen ;): www.youtube.com/watch?v=nncY-MA1Iu8

Social Kapital – hvad er det
Vi taler meget om Social Kapital – men ved vi egentlig hvad det betyder. Derfor her er et par ord om, hvad det er og hvorfor det er nyttigt at handle ud fra.

Arbejdspladsens sociale kapital er de sociale og faglige relationer, vi udvikler, når vi løser vores arbejdsopgaver sammen. Det gælder både relationerne mellem ledere og medarbejdere – og mellem medarbejdere og ledere indbyrdes. Social kapital sætter fokus på sammenhængen mellem kvalitet i arbejdet, produktivitet og et godt arbejdsmiljø. De grundlæggende parametre for at skabe social kapital er:

  • Tillid
  • Retfærdighed og
  • Samarbejdsevne

Jo højere disse parametre er, jo højere social kapital har man. Det er en kapital, som kan opbygges – men også nedbrydes.

En arbejdsplads med en høj social kapital vil generelt set have en højere medarbejdertrivsel, bedre kvalitet i ydelsen og en højere effektivitet, herudover er det en ressource, som kan fungere som en buffer mod stress.

Gruppen er klogere end individet
Har du overvejet, at arbejde med at forbedre kommunikationen i din afdeling? Jeg har fundet en videnskabelig artikel, som peger på, at gruppen træffer klogere beslutninger end det klogeste individ i gruppen – forudsat, at den ”klogeste” ikke er mere velinformeret end andre. En forudsætning er også, at teamdeltageren ikke er ubevidst inkompetent – det vil kunne føre til ringere beslutninger. Nøgleordet, som fører til bedre beslutninger er ”kommunikation”. Forskningen er offentliggjort i tidsskriftet Science, og du kan læse et resume her.

 

Klik her for at til- eller afmelde nyhedsbrevet

Med venlig hilsen
Stein-Beck